Подновяването на железен път и контактна мрежа на междугарието Гурково – Твърдица завърши
08 Декември 2025 г.
Подновяване на Железен път и Контактна мрежа на Междугарието Гурково – Твърдица с обща дължина 7‘845м по 3-та жп линия“, с Възложител ДП НКЖИ и осигурено финансиране със средства от Републиканския бюджет. Обектът е първа категория съгласно чл. 137, ал. 1, т. 1, буква „н“ от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и чл. 3 от Наредба №1 от 30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи.„ЖП Междугарието Гурково – Твърдица от км. 245+795 до км 253+640
ДЗЗД „ИНЖТРАНССТРОЙГ“ гр. Варна, със Съдръжници „ТРАНССТРОЙ – ВАРНА“ АД и „ИНЖСТРОЙИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, в настоящия момент приключва изпълнението на Договор 11786/01.12.2022г. за изграждането на Обект: „Подновяване на Железен път и Контактна мрежа на Междугарието Гурково – Твърдица с обща дължина 7‘845м по 3-та жп линия“, с Възложител ДП НКЖИ и осигурено финансиране със средства от Републиканския бюджет. Обектът е първа категория съгласно чл. 137, ал. 1, т. 1, буква „н“ от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и чл. 3 от Наредба №1 от 30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи.
„ЖП Междугарието Гурково – Твърдица от км. 245+795 до км 253+640“, е част от трасето на „Трета Главна жп линия Илиянци – Карлово – Карнобат – Варна фериботна“ от Републиканската ни ЖП Мрежа. Намира се в Административна област Стара Загора, на територията на Община Гурково. Разположено е в подножието на Елено-Твърдишкия дял на Средна Стара Планина и Източна Стара Планина. Теренът, през който преминава единичната електрифицирана ЖП Линия е леко пресечен, основно в насипи с височини до 3м и едностранни траншеи. В следствие на интензивна експлоатация през периода 1990г. - 2020г. без извършване на основен капитален ремонт, във времето се е налагало да бъдат въвеждани временни намаления на проектната скорост в Междугарието, от Vпр.=100km./h. – с ограничаване до Vогр.=70km./h., като най-сериозни и в най-висока степен са били констатираните неизправности, които са създавали предпоставки за застрашаване безопасността на движението на пътниците и влаковете.
С цел намаляване на разходите по текущо поддържане и гарантиране безопасността и сигурността на жп превозите в жп участъка, с гореупоменатия Договор за изпълнение на Обществената поръчка, ДП НКЖИ възложи на Сдружението, инженеринговото изпълнение на този неотложен капитален ремонт, с цялостно подновяване на Горното строенене на Железния път с нова релсо-траверсова скара тип UIC60, пресята и попълнена баластова призма, нов БРП, ново Отводняване на трасето с облицовани и земни канавки, и изцяло подновена Контактната мрежа със Стълбовна линия от Метални стълбове и Елементи на КМ, както и Среден ремонт на Големите и Малки ЖП Съоръжения в Участъка – в това число 3бр. Метални мостове, 10бр. Водостоци и ЖП Прелез с нова еластична настилка на км. 245+815.
С изпълнението на ремонта на Железния път и Контактната мрежа в съответствие със съвременните технически норми за поддържане и ремонт, както и чрез инжинерин-говата промяна и осъвременяване на основни технически параметри на ЖП и КМ в Участъка, ние като Изпълнител на
Проекта, гарантираме след неговото завършване, безаварийната му бъдеща експлоатация, сигурност и безопасност на движение на влаковете и тяхната надеждност, като за Междугарието Гурково – Твърдица с дължина 7‘845м., ще бъдат постигнати:
1.) Управление на влаковата работа в Железопътната инфраструктура, при спазване на изискванията за безопасност, надеждност и сигурност, гарантиращи надеждна експлоатация и безопасност на превозите.
2.) Скоростни условия, с трайно възстановяване на проектната скорост Vпр.= Vекспл.=100km./h., с гарантирано устойчив График на движение на влаковете;
3.) Капацитет на трафика, даващ възможност за ефективно използване на направления по Железопътната мрежа.
4.) Понижаване на разходите за текущо поддържане на Железния път, Съоръженията и Контактната мрежа;
5.) Подобрени и осъвременени параметрите на Железния път чрез:
5.1./смяна на релсо-траверсовата скара и възстановяване на Vпр.;
5.2./възстановяване на проектните параметри на Железния път;
5.3./отстраняване на съществуващите габаритни нарушения;
5.4./възстановяване на отводнителните съоръжения;
5.5./възстановяване на стария и създаване на нов репераж, където липсва такъв. в геометрично отношение и като конструкция,
Така, при скорошното въвеждане в експлоатация на Подновявения Железен път и Контактна мрежа на Междугарието Гурково – Твърдица с обща дължина 7‘845м по 3-та жп линия, ще бъдат постигнати основните цели на Инвестиционния проект на Възложителя ДП НКЖИ, а именно:
❖ Понижаване на разходите за текущо поддържане на железния път и съоръженията;
❖ Увеличаване на междуремонтния срок на експлоатацията 25-30 години, поради влагане на по-тежък тип горно строене (от тип 49 на тип 60 кг/м);
❖ Намаляване на необходимостта от човешки ресурс и механизация при експлоатационната поддръжка;
❖ Намаляване на разходите на материали необходими за поддръжката на релсо-траверсовата скара;
❖ Намаляване на шума от новоизградения безнаставов релсов път и повишаване на плавността на движение;
❖ Комфорт на пътуване за запазване на досегашни и привличане на нови клиенти.
Видео:
https://youtu.be/a1R7BBzsz_Q